NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
يَعْنِي ابْنَ
مُحَمَّدٍ
عَنْ أَسِيدِ
بْنِ أَبِي أَسِيدٍ
الْبَرَّادِ
عَنْ نَافِعِ
بْنِ عَيَّاشٍ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
أَحَبَّ أَنْ
يُحَلِّقَ
حَبِيبَهُ
حَلْقَةً
مِنْ نَارٍ
فَلْيُحَلِّقْهُ
حَلْقَةً
مِنْ ذَهَبٍ
وَمَنْ أَحَبَّ
أَنْ
يُطَوِّقَ
حَبِيبَهُ
طَوْقًا مِنْ
نَارٍ
فَلْيُطَوِّقْهُ
طَوْقًا مِنْ
ذَهَبٍ
وَمَنْ
أَحَبَّ أَنْ
يُسَوِّرَ
حَبِيبَهُ
سِوَارًا مِنْ
نَارٍ
فَلْيُسَوِّرْهُ
سِوَارًا
مِنْ ذَهَبٍ
وَلَكِنْ
عَلَيْكُمْ
بِالْفِضَّةِ
فَالْعَبُوا
بِهَا
Ebû Hureyre (r.a)'den rivayet
edildiğine göre; "Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Sevdiğine ateşten
bir halka takmayı seven kişi ona altından bir halka taksın, sevdiğine ateşten
bir bilezik takmak isteyen kişi ona altından bir bilezik taksın. Ancak siz
gümüşü alınız, onu (istediğiniz gibi) kullanınız."
İzah:
Ahmed b.Hanbel, 11-334,
378.IV-414.
Hâdis-i şerif, kişinin
sevdiği çocuğunu ve ailesini nasıl ateşe atmak istemezse, onlara altından yapılmış
yüzük, küpe ve bilezik takmaktan da kaçınmasını istemektedir. Ha-dîs'in
zahirine göre hüküm hem erkekler hem de kadınlar için aynıdır. Çünkü mutlaktır.
Ancak, kadınların altından mamul zinet eşyaları takınmalarının caiz olduğu
önceki hadiste geçmişti.
Hadis-i şerifte
Efendimiz, altından sakındırırken gümüşü de teşvik etmiştir. İrâde'nin mutlak
oluşu, gümüşün her türlü zinete şâmil olduğuna işaret eder. Ancak alimleri
beyanına göre erkekler gümüşten ancak yüzük, kılıç süsü ve benzeri şeylerde
yararlanabilirler.
Şevkânî, el-Veşyu'l -
Merkum adındaki risalesinde bu hadîsle istidlal ederek, kadın erkek herkes için
altından zinet takmanın haram, gümüş zinet takmanın da helâl olduğunu
söylemiştir. Şevkanî, bu hadîsin isnadını sahîh, râvîlerinin rivayeti ile
ihticac edilenler olduğunu söylemişlerdir.
Ahmed b. Hanbel'in rivayetinin
sâhâbî râvisi Ebû Katede'dir. Hafız Heysemî, Ahmed b. Hanbel'in rivayetinin
isnadını güzel bulmuştur.